پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷
۱ نفر

یکی از کم‌هزینه‌ترین و اصلی‌ترین اقداماتی که بخشی از آب سفره‌های زیرزمینی را تامین و از فرونشست زمین در سطح شهر و حومه پیشگیری می‌کند، تزریق آب به سفره‌های زیرزمینی است.

فرونشست زمین - فرونشست خیابان

قادر جبارزاده / کارشناس ارشد مدیریت شهری: باتوجه به مساحت شهر تهران (۷۰۰میلیون مترمربع) و شیب مناسب معابر آن، اگر در هر بارندگی ١٠ میلی‌مترباران ببارد، موقع بارندگی در نهرها و جویهای کوچه‌ها و خیابان‌ها آب زیادی جریان می‌یابد و از به هم پیوستن آب این نهرها و جویها سیلاب شهری به وجود می‌آید که موجب آبگرفتگی شده و حتی خساراتی هم به بار می‌آورد.

بارندگی‌ها را هدر ندهیم


جهت پیشگیری از آبگرفتگی و استفاده مناسب از این آب می‌توان با حفر چاه‌های جذبی آب‌ها را به داخل سفره‌های زیرزمینی هدایت کرد تا بخشی از آب سفره‌های زیرزمینی تامین شود و از فرونشست زمین جلوگیری کند.

اگر با این‌ روش حتی بتوانیم ۲ میلیمتر از آب حاصل از بارندگی را در هر مرحله وارد زمین کنیم در طول سال چندین میلیون متر مکعب آب وارد سفره‌های زیرزمینی شده و  از فرونشست زمین پیشگیری کرده‌ایم.

بارندگی‌ها را هدر ندهیم

این اقدام چندین مزایای دیگر دارد و علاوه بر تامین آب سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از تشکیل سیلاب و آبگرفتگی در معابر عمومی، از شدت امواج زلزله کاسته و قدرت تخریب زلزله را کاهش می‌دهیم. زیرا امواج زلزله درزمین پخش می‌شوند و وقتی به چاه می‌رسند شدت امواج کاسته می‌شود.
حتی برای وارد کردن آب مازاد رودخانه‌ها و کانال‌ها به داخل زمین، می‌توان از حفر چاه‌های جذبی استفاده کرد. این طرح نه تنها در تهران، بلکه در همه مناطق کشور قابل اجراست.

کد خبر 662479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    2 0
    این همه بارون امسال اومد،باز تابستون میگن بارش نداشتیم و کم آبیه. اینا هیچ برنامه ای برای استفاده از این نعمت های خداوند ندارند و فقط به مردم میگن صرفه جویی کنید
  • غریبه IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    1 0
    وقتی باران زیاد می آید مدیریت نمی کنند که سیل می شود و تنها کاری که می کنند هدر دادن آب باران است تا مثلا سیل را کنترل کنند. وقتی هم باران نمی آید از کم آبی و خشکسالی صحبت می کنند. مدیریت یعنی این!!!!!